Rovatok


Fishtechnics az IWIW-en, hogy megismerjük egymást!

Hirdetés

Keressük a hónap horgászát!

Küldd el a neved,a fogot hal adatait, fotóját, fogás körülményeit IDE! fishtechnics@gmail.com

Hol horgásszak? Tótérkép és infobázis

Friss topikok

  • Kuku: A kecsegének felfelé kunkorodó pinokkió orra van. :) Ez a legszembetűnőbb. Illetve a színe általá... (2013.06.27. 10:24) Rábai fogások
  • FishTechnics: Reméljük, hogy a hölgy nem azonos a pornósztár Anita Dark "művésznővel"... A fotók alapján, én ne... (2012.01.04. 14:55) Szőke ciklon és a henteskés
  • Anno Blogger: Sziasztok! Szeretnék ajánlani egy érdekes szolgáltatást, gondolom itt a helye, biztos nálatok is ... (2010.06.12. 17:19) Vásárlás külföldről - eBay
  • FishTechnics: A rendeléshez elsősorban angol nyelvtudás kell. Meg kell nézni, hogyan szállítanak, mert a hazai p... (2009.02.27. 14:34) Horror drágulás a horgászpiacon
  • NYT: Üdv! Most találtam a blogodra, gratulálok, nagyon színvonalas! Csak így tovább! Tamás (2008.12.28. 12:03) Parti fotózkodás II. rész

Képgaléria

Versenynaptár - Országos, Részletes

FishTechnics

Csalik, beszámolók itthonról, külföldről. Érdekességek a pontyozás világából, úgy, ahogy máshol nem nincs!

A Chod- rig - The Chod rig

2007.06.15. 14:17 | FishTechnics | Szólj hozzá!

Eszemben sincs egy újra felmelegített témát tálalni, de a minap találtam rá újra egy régi-új érdekes szerelékre, amely mind itthon, mind külföldön nagy vitákat válthatott ki.
Azért merem ez ilyen határozottan állítani, mert mint látni fogjátok, ez egy helicopter-righez, azaz helikopter-szerelékhez hasonlatos, aminek közel s távol elég rossz a sajtója, ugyanis elég sok rosszul barkácsolt változat létezik, és okoz komoly sérülést kedvenceinknek.

Nemrég vettem meg a FOX könyvét, amelyben egy terjedelmes fejezet van Chrishtian Finkelde tollából ahol nemcsak néhány kedvenc csalijára, -megjegyzem gyári golyókra!- és egyik kedvenc szerelékének a Chod-Rignek elkészítésére is kitér, amivel a 34 kilós pontyát is elejtette.
Kezdjük a csalikkal. Idehaza éveken át nehezen volt hozzáférhető a Dynamite Baits termékcsalád, leginkább csak a méregdrága bojlis szaküzletekben volt kapható. Tavaly valamelyik nagykereskedésünk és a szaksajtó újra felfedezte a spanyolviaszt, így már mindenki hozzáférhet, de semmivel sem alacsonyabb áron. A sármos mesterhorgász picinyt megingatja a kevésbé határozott pecásokat, mert ő előszeretettel használ például pop-up, azaz lebegő bojlikat, akár kocka formára faragva. Etetésnek mondjuk ízesített PVA-zacsikba pakol swim-stim etetővel, pellettel, és laposhal pellettel kombinálva, nyakon öntve Warvick mester ananászos attraktorával.
De foglalkozzunk a lényeggel, a chod-riggel. Nem tudom kihez kötni a szerelék ötletét, sokaknál látni, többek közt Frank Warvick-nél, Teary Hearn-nél, Christian-nál, Simon Biffin-nél, szóval nem lehet egyértelmű feltalálót kihirdetni.

Az alapelv a már említett helikopter rig. Erről az a hír járja, hogy messzebb, és pontosabban lehet vele dobni, mint mondjuk egy átlagos inline szerelékkel. De szakadáskor viszont gyakran nem tud a hal megszabadulni az ólomtól, aminek a vonszolásába belepusztul. Ez leginkább akkor fordul elő, ha az ólombetétes zsinórt forgókapoccsal, vagy más olyan rögzítéssel kötjük össze, akkor az ólom nem tud lecsúszni a zsinórról, így továbbra is vonszolni fogja a hal. Esetlegesen az is előfordulhat, hogy feltekeredik az előke a főzsinórra, és vaktöltény felett ülünk egy álló napig, aminél nagyobb ideg talán csak egy májusi APEH ajándékcsomag.

Megjegyzem, egy elég drága szerelékről van szó, de most inkább nem bocsátkozok bele annak a taglalásába, mi is a drágább: egy cirka ezer forintos végszerelék, vagy egy nap kapás nélkül, már ha csak töredéke igaz ez egész miskulanciát övező maretingdumának.

No kérem. Én úgy tudom, adott egy többé-kevésbé merev zsinór, mondjuk ólmos. No nem azért mert az a drágább, és ezé’ jobb, hanem azért mert, elég jól beleolvad a környezetébe, és némi tartása is van, no meg szépen végigfekszik a fenéken, másfél méteres hosszban. Aki mondjuk gubancgátlót használ helyette, az is jó lehet, bár lehet, hogy nem árt alkoholos filccel megmintázni a jobb rejtés miatt. Kezdjük azzal, hogy hurkot varrunk azsinór mindkét végére. Ezt követően fűzőtűre felfűzünk egy szem gumiütközőt, egy karikás forgót, még két ütközőt, és egy gumihüvelyt, ami levédi a forgókapcsot, és a gyorskapcsot a végólmon. Mielőtt mindezt ráapplikálnánk a zsinórra, előtte egy darab zsugorcsővel merevítsünk el egy darabot az előke hosszánál nagyobb távolságban. Persze gubancgátlónál nem kell, mert ott az adja a merevséget, és arra kell ráhúzni és elosztani a fűzőtűn lévő apróságokat, de úgy, hogy a zsugorcsövön –vagy oda, ahol lenne- legyen két gyöngy, s közte a forgó. Ebbe a forgóba lehet kapcsolni, kötni majd az előkét.

      



A szakírók merev zsinórból kötött előkéket javallnak, stiff, vagy hámozható zsinórból. Aztán, hogy az sima hajszálas csomómentes, vagy karom, az most mellékes, de kb. 6-8 cm legyen. Leginkább lebegő bojlikkal ábrázolják, de bizonyos szerzők szerint a süllyedővel is tökéletesen működik.
A kisúlyozás problémának taglalásától most empirikus hiányosságok miatt engedelmetekkel eltekintek. 

Bedobás után a cuccnak szépen végig kell feküdnie az aljzaton. Iszaposabb helyen ha belesüllyed az ólom, na bumm, a tőle mondjuk 10-50 cm-re lévő horog simán az iszap felett lesz, pláne lebegőnél. Mivel nem az ólom közelében helyezkedik el a csali, a zsinór is jól álcázott, így az óvatosabb pontyokat gyanakvását is elaltathatja. A főzsinórral való összekötéshez még véletlenül se használjunk forgókapcsot! Ügyesen megkötött csomónál ha szakad a zsinór, akkor a fenti ütköző lecsúszik a zsugorcsőről, így le tud szaladni az előke. Bedobáskor ez a cucc is úgy viselkedik mint a helikopter, bár ezzel nem hinném, hogy olyan távolságokra lehetne dobálni. Apróbetűs rész: magam még sosem próbáltam a fenti szereléket. Nem értek az előkekötéshez, csupán az írás öröme, a birtokolt információ megosztása motivált. A tévedés lehetősége és joga fenntartva!







Helicopter rigs did suffer some bad press for a while in the early days and I think this was just down to misinformation and incorrect set up's. The reality is that helicopter rigs, when used correctly, are probably the safest of all the semi-fixed lead set up's.

On most other set up's (should a breakage occur) the hook link will always be attached to the mainline via the swivel while on heli-rigs the hook link actually detaches from the mainline entirely.


To stop any damage to the leader, the beads and swivel are place on a small section of shrink tubing.

1. As long as the top bead can pass over any knots etc, the rig is safe.

2. To stop any damage to the leader, the beads and swivel are place on a small section of shrink tubing.

Obviously you have to set the whole thing up in a safe and precise manner but if you follow the step by step I've outlined here then your rig will always be safe and effective. It's very important, crucial even, that the top bead can pull off the shrink tube easily and has an internal bore large enough to pass over any knots it will encounter on it's way up and over the leader and along the mainline. This includes marker knots, especially if you are using flying back leads that have a small internal diameter. As long as the bead and swivel can run back up the mainline unhindered then the rig will be safe.

 

A big old Mirror caught in a silty swim on a helicopter set up.

By setting the beads up on a piece of shrink tubing, as shown, you should be able to slide the entire helicopter section up the lead core leader by applying pressure with your finger nails to the bottom of the shrink tube. It should not move too easily though as this may prevent the top bead from dislodging against the pressure of the lead in case of an accident.

Required components.
Required components.

By moving the helicopter section further up the lead core you create a rig where the lead can bury in the silt but the hook link is still presented above the layer of soft bottom and can settle nicely on the lakebed. Obviously this distance between lead and rig can be changed to suit the depth of silt but it's not imperative, as it will always settle on top even if the distance is greater than the depth of silt.


One last thing to be aware of is not to fish the rig so far back along the lead core as to let the bait spin around higher than the top of the actual lead core leader as this is practically guaranteed to tangle around the leader knot.

Felhasznált anyagok:

Guide to modern carp fishing (FOX)

An interactive guide to carp fishing (Carpcity)

Essential carp rigs -Fox



Címkék: fox technika ponty mainline english version

A bejegyzés trackback címe:

https://fishtechnics.blog.hu/api/trackback/id/tr3999202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.